""

Augmented Reality i biblioteket

Herlev Bibliotek har stået i spidsen for et projekt, der har undersøgt mulighederne for brug af AR-teknologi

Projektets formål

Projektets formål har været at udvikle og teste Augmented Reality-koncepter til forskellige målgrupper for at skabe viden om, og erfaringer med, hvad der virker, samt hvilke udfordringer området og teknologien indeholder.

Ved at dele den viden kan sektoren fremover søsætte større AR-projekter på et velinformeret grundlag.

Periode

15. marts 2018-29. marts 2019.

Ejere af projektet og samarbejdspartnere

Ejer: Herlev Bibliotek

Samarbejdspartnere: Ballerup Bibliotekerne, Gladsaxe Bibliotekerne, Biblioteket Frederiksberg, Københavns Biblioteker

Støttet af

Danskernes Digitale Biblioteks projektpulje

Resultater/erfaringer

Ved projektets afslutning er der udviklet ti AR-koncepter, som er udforsket på mockups- og storyboardniveau; der er skabt tre prototyper, som er brugertestet i lo-fi form, og der er produceret to “Proof of Concept”-prototyper, som er udviklet og brugertestet i højere grad.

Én af de sidste to er udviklet i endnu højere grad, og resultatet er et gennemtestet koncept og en prototype med potentiale for reel implementering: app'en “Bibliobitternes Ø”.

Erfaringer i forhold til udvikling og brug af AR i biblioteksverden samt videreudvikling og potentialer i ”Bibliobitternes Ø” er videreformidlet bredt til sektoren. Det er blandt andet sket i form af temadag, konference, publikation, oplæg internationalt og AR-kit designet til videre tests.

Således er der dannet både grobund og interesse for et projekt 2.0 på baggrund af dette projekts erfaringer. En naturlig videreudvikling vil være en realisering af den digitale skattejagt "Bibliobitternes Ø", som skal gøre biblioteksintroduktioner sjovere og mere relevante for børn i indskolingsalderen. 

Læs/se mere

Kontakt

Cecilie Lyneborg 
cely@herlevbibliotek.dk

Toke Frello
tofh@herlevbibliotek.dk