""

Biblo for life - et innovationsprojekt på Herlev Bibliotek

06.05.13
Herlev Bibliotek åbnede, i vinteren 2011, huset for to kunstgrebsinnovatører - kunstnere, der uddanner sig i kreative metoder til virksomhedsudvikling! Opgaven var at markedsføre biblioteket som "et klogt sted at mødes" ifht de 15-25 årige. Resultatet bliver Herlev Biblioteks helt nye Demotek

Innovation og udvikling fordrer nye kompetencer og arbejdsmetoder i bibliotekerne - så hvordan lærer vi at arbejde og tænke ”ud af boksen” ? – uden at poste mange penge i konsulentydelser og videreuddannelser?
Hvordan slipper vi forældede antagelser og tankemønstre for at skabe løsninger på fremtidens udfordringer?
En mulighed er, at åbne huset for to kunstgrebsinnovatører -  kunstnere, der uddanner sig i kreative metoder til virksomhedsudvikling!

Opgaven

I Herlev var den konkrete opgave, at markedsføre biblioteket som ”et klogt sted at mødes” ifht en svær og ombejlet målgruppe, nemlig de 15-25 årige.  Det primære mål var at skabe et rum for input fra de unge omkring udvikling af bibliotekets oplevelsesdimension. Det sekundære mål var den interne læring og kompetenceudvikling.

KunstGrebs innovation

Det særlige ved kunstgrebs innovation er, at der udvikles med særligt fokus på sansning og direkte kommunikation. Det handler om rums betydning for stemning og energi og om flow, som man kender det fra bl.a. musikkens verden. Kunstgrebsinnovatører taler til hjertet og er trænede i at få budskaber igennem til relevante målgrupper – og i at fremme modet til at turde tænke anderledes.

KU-modellen

Kunstgrebs innovationsmodel, KU-modellen er en videreudvikling af Scharmers U-teori og starter typisk med at observere og interviewe for at forstå organisationens arbejdsmåder og kultur, hvorefter der gennemføres en række workshops, der består af 9 rum. Alle rummene kan fyldes ud gennem kortere eller længere processer - fra 15. minutter til hele dage. Det færdige ”produkt” kan indeholde mere eller mindre kunstnerisk kapacitet. Nogle gange er det processen i projektet og de forandringer, den fører med sig, der er produktet. Andre gange er der en tilhørende fysisk/auditiv/visuel manifestation af produktet.          

Se: www.kunstgreb.dk/

Projektet

Projektet forløb over 3 måneder, hvor to kunstgrebsinnovatører samarbejdede intensivt med fire bibliotekarer, som fik præsenteret og afprøvet helt nye metoder og værktøjer til idé generering, validering af idéer, og implementering med særlig vægt på de vigtige faser, hvor man sikrer sig mod vanetænkning.

Proces og resultat

Det var et udtalt ønske, at forløbet skulle munde ud i et konkret synligt resultat, som kunne være springbræt til den stor udviklings- og forandringsproces, som er sat i værk i Herlev-Bibliotekerne. En proces, der via kreative processer vil resultere i både en ny markedsføringsstrategi og ændrede fysiske rammer med øget fokus på oplevelsesdimensionen.

Se:herlev_bibliotek_2020.pdf

Der skulle således udvikles idéer til et nyt fysisk sted – en zone for unge - og en plan for den videre proces med introduktion af metoder og værktøjer, som kan genbruges. Af hensyn til en senere udvikling af biblioteksrummet skulle løsningen helst være både mobil og fleksibel.

Herlev Demotek

Den konkrete idé, der blev fostret var idéen om et Herlev Demotek, som skal være et fysisk sted / en ny zone på biblioteket, hvor unge kan indlevere egne værker til udlån, og som kan blive et fremtidigt samlings- og mødested for unge kreative Herlev-borgere.
Samtidig blev der udarbejdet en tidsplan for realiseringen, som vil ske i et tæt samarbejde med lokale unge og relevante samarbejdspartnere.

Intern læring

Men det vigtige, at understrege i denne forbindelse er den interne læring, der fulgte med processen. Hvordan kvalifikationer og erfaringer fra kunstens verden koblet med KunstGreb-uddannelsens metoder kan give nye perspektiver i biblioteksudvikling.

Det er meget imponerende, at det på så forholdsvis kort tid lykkedes de to innovatører:

• at inddrage målgruppen: de 15 – 25 årige og oprette en række gode kontakter til interesserede unge og institutioner i lokalområdet
• at gennemføre møder og workshops, som har sat sig spor internt i huset
• at udarbejde en tidsplan for realiseringen af Demoteket
• at introducere helt nye kreative arbejdsmetoder med afsæt i U-modellen

Med KunstGrebsinnovatørerne Lisa Kahn og Nina Foss som inspirerende drivkræfter er der på Herlev bibliotek iværksat en proces, som gennem mødevirksomhed, institutionsbesøg og -kontakter og veltilrettelagte workshops har sat sine spor - både rent fysisk i form af en begyndende ”indtagelse” og nyindretning af et konkret fysisk område i biblioteket, og - hvad der måske er endnu vigtigere - bibragt medlemmerne i projektgruppen et synligt øget engagement.

Kreative potentialer

Bibliotekets personale er gennem samarbejdet blevet udfordret på egen selvforståelse eller indforståethed og faglighed. Undervejs har der været mange positive oplevelser med at blive konfronteret med en anderledes og kreativ tilgang til kendte problemstillinger. Der har været rigtig god sparring parterne imellem og en læring omkring nye måder at kommunikere på.
Det kunstfaglige afsæt har været med til at udfordre, påvirke og skubbe til projektgruppens kreative potentialer og den enkelte deltagers evne for fleksibel tankegang. Bibliotekets personale er blevet præsenteret for en række værktøjer, metoder og modeller, som har været med til at konkretisere og drive processen frem og som kan anvendes i bibliotekets fremtidige udviklingsprojekter.
Den synlige påbegyndte forandring af et konkret fysisk område samt den løbende orientering om den igangværende proces vurderes til at være en væsentlig del af en mental forberedelse af det øvrige personale til kommende forandringer i biblioteksrummet.
Fremover vil Herlev biblioteket være bedre rustet til at møde kommende udfordringer.