Stimuler dit barns sprog
Sprog
Fra barnet bliver født suger hun til sig af alt dét, der sker omkring hende. Når dit barn hører dig bruge sproget, så lærer hun bl.a. sprogets rytme, sproglydene og en masse ord. Så fortæl barnet, hvad du går og laver lige fra fødslen. Jo flere ord et barn støder på, jo større ordforråd får hun. Så tal med dit barn og giv tid: I starten skal dit barn bruge længere tid på at finde ordene. I samtalen øver barnet sig i at bruge sproget og i samtalens kunst: skiftevis at tale og lytte.
Højtlæsning
Det vigtigste ved højtlæsning er, at I får en hyggelig oplevelse sammen ud fra en god historie. Højtlæsning er dog også med til at stimulere dit barns sprog. I bøgerne støder I fx på ord og vendinger, som I måske ikke bruger hos jer. Husk: du kan ikke læse en bog forkert op. Hvis du er udfordret på selv at kunne læse højt, så findes der lydbøger, som I kan lytte til sammen.
Valg af bog
Lad barnet selv være med til at vælge bogen. Hvis dit barn har en speciel interesse for biler, så vælg gerne en voksenbog med flotte fotos, som I kan tale om biler ud fra. Vær ikke bange for at læse den samme bog igen og igen, hvis det er det, som dit barn vil. Måske kan dit barn til sidst bogen udenad, så hun kan læse den op for dig? Læn dig tilbage, nyd det og lyt!
Under læsningen
Forvent ikke, at dit barn sidder stille, når du læser op. Nogle børn kan lide at stå og andre at bygge med klodser under højtlæsningen. Jo yngre barnet er, des oftere er der brug for lidt aktivitet undervejs. Gør sproget levende med stemmeskift og lyde. Husk også at tale om billederne. Følg op på det barnet byder ind med undervejs og relater gerne historien til barnets hverdag.
Skriftsproget
Allerede i en tidlig alder er det vigtigt at introducere dit barn til skriftsproget dvs. ord og bogstaver. Når I støder på ord og bogstaver i hverdagen, så tal om det. Du kan pege på vej- og reklameskilte, vise breve eller anden skreven tekst, når I støder på det.
Leg
Leg er afgørende for dit barns udvikling. Så leg også med sproget. Lad det blive en naturlig del af jeres hverdag. I kan gøre det, når I spiser, går en tur, lægger puslespil, ser en film osv.
Læs og leg med pegebøger
Jo før du begynder at læse for dit barn jo bedre, så det bliver en naturlig del af jeres hverdag. ”Bad” dit barn i bøger dvs. ha’ en masse bøger liggende, så der altid er en bog at vælge imellem. Til de alleryngste er det godt med pegebøger. De er ofte af pap. Papbøger kan holde til meget og så kan de tørres af, hvis der gylpes eller savles! I pegebøger er der ikke nødvendigvis en fortløbende historie, men der er meget at se, røre, gøre og føle samt ikke mindst at snakke om.
Læs og leg med rim og remser
En god måde at lege med sproget på er at læse bøger med rim og remser. De er ofte sjove og nemme at huske pga. rytmen - og at de rimer! Rim gør, at dit barn bliver opmærksom på de lyde, der er i sproget. Fra dit barn er ca. 4 år kan du få hende til at rime med, ved at hun forudsiger det næste ord. Brug også det i hverdagen ved at fjolle og sige: ”Kom og sæt dig på din sol. Åh nej, jeg mener…” og så lade dit barn sige ”stol” eller ”Kom og spark til knolden - Åh nej, jeg mener…”
Læs og leg med bevægelse
Nogle billedbøger har forslag til aktiviteter undervejs eller som I kan lave bagefter. Det kan være alt lige fra en fysisk aktivitet til at I skal vende, dreje, ryste… bogen, mens I læser. Aktiviteten gør historien levende. Dit barn kan måske bedre holde koncentrationen. Hun kan også tage historier med videre i sin leg. Sørøverhistorier kan fx omdanne sengen til et farligt sørøverskib, hvor der kæmpes mod pirater og hajer
Læs og leg med ord og skrift
Vis dit barn læseretningen samt peg på bogstaver og ord, når du læser. Det giver dit barn en forståelse af, at sprog også består af skrift. Lav også gerne vrøvleord eller volapyksprog. Det gør dit barn nysgerrig på sproget. I kan opfinde jeres egne ord for morgenmad: Trættehavregryn eller WC: pruttetønde. Leg også med begreber. Det kan være forholdsord som ”under”, ”over”, ”på”… Når dit barn hjælper med at dække bord, så bed hende om at lægge bestikket ved siden af tallerkenen og sætte vandkanden under bordet!
Husk:
Dit barn gør, som du gør. Hvis dit barn ser dig læse, så læser hun også. Du kan læse bøger, tidskrifter, aviser, opskrifter, reklamer, gør-det-selv-maualer…
Læs og leg om hverdagen
Dit barn kan genkende situationer og følelser i historierne og spejle sig i dem - også selvom der optræder drager og trolde. Dit barn oplever ikke alt, hvad I læser, men det giver en forståelse for andres liv og følelser. Tal om det I læser - undervejs eller bagefter. Lyt til, hvad dit barn siger og relater det til jeres hverdag. Ret ikke, hvis der bliver sagt forkerte ord eller sætninger. Du kan svare ved at sige det rigtige. Fx siger dit barn: ”Jeg ser to koer”. Du svarer: ”Kan du se to køer på billedet?”. Hvis dit barn fortæller noget, så spørg ind til det. Udvid gerne samtalen med andre ord. Dit barn siger: ”Jeg er sur”. Du svarer: ”Er du ked af det, fordi din bror ikke vil lege med dig?”. Husk at inddrage billederne. De kan udvide historien og vise noget, som ikke kommer frem i teksten. Der kan være til lang tids snak i én billedbog.
Hvor du også kan hente inspiration til sprogstimulering:
- #1000 bøger (før skolestart) med tips og trick til bøger og højtlæsning. Kvinden bag er børnebibliotekar Kathrine Bach Pachniuk. Findes på Facebook, Instagram og som blog.
- Find lydbøger og e-bøger på eReolen GO og en oase af gode film for de yngste på Filmstriben.dk. Brug dit lokale biblioteks-login fra din bopælskommune
- Lottesalling.dk er forfatter Lotte Sallings hjemmeside, hvor du finder gratis billedbøger, sprog- og rimlege samt andre.
- Sprogsporet.dk er bibliotekernes fælles indsats, der støtter sprogstimulering og tidlig læsefærdigheder. Her er boglister, forslag til sproglege, rim og andet godt.