""

Borgerrådgiver – til dig!

Herlevs borgere har en særlig rådgiver. Mød hende på biblioteket

Hvor går man hen, hvis det går i hårdknude med kommunen? Når det er svært at forstå, hvad kommunen bestemmer og siger? Eller når man føler sig uretfærdigt behandlet? Til borgerrådgiveren.

Herlevs borgerrådgiver, Camilla Sabroe Jydebjerg, ved en hel del om, hvor det kan gå skævt i mødet mellem borger og myndighed. Og dén viden kommer dig i Herlev til gode, når hun tager imod borgere og giver råd og vejledning.

Uvildig og erfaren rådgiver

Camilla Sabroe Jydebjerg har som jurist 20 års erfaring med forvaltningsret og har siden 2010 uddannet socialrådgivere og lavet undersøgende projekter med fokus på, hvad der sker, når borgeren møder kommunen som myndighed.

Størstedelen af landets kommuner har efterhånden en borgerrådgiver, og stillingen som borgerrådgiver er speciel i den forstand, at Camilla er ansat direkte af kommunalbestyrelsen.
”Som borgerrådgiver er jeg uafhængig og uvildig i forhold til forvaltningen”, forklarer Camilla Sabroe Jydebjerg.

Base på biblioteket

Camilla Sabroe Jydebjergs nye arbejdsplads har base på Herlev bibliotek, ikke på Herlev rådhus.

Det er der en særlig god grund til:
”Nogle kommer til borgerrådgiveren, fordi de oplever, at kontakten med kommunen er blevet vanskelig eller der er noget, de ikke forstår. Tanken er, at biblioteket er et neutralt sted, der er lige så uvildigt som borgerrådgiveren,” siger hun.

Den tredje part

Ifølge Camilla Sabroe Jydebjerg kan borgerrådgiveren fungere som en tredje part, når tingene er blevet svære i forholdet mellem kommunen og dig som borger.

Nogle gange handler det om at oversætte og forklare, hvad det er, kommunen siger i sine afgørelser. Andre gange skal borgerrådgiveren måske medvirke til at skabe kontakt og dialog mellem dig og kommunen. Der kan også være tale om decideret konfliktløsning.

Døren og telefonen er åben

Camilla Sabroe Jydebjerg planlægger at have åben rådgivning om torsdagen. Rådgivningen rykker rundt på relevante institutioner i kommunen – se bibliotekets kalender for at finde de dage, hvor du kan møde hende her.

Se Herlev Kommunes hjemmeside for borgerrådgiverens rådgivningsdage andre steder i kommunen og yderligere oplysninger.

Derudover har Camilla Sabroe Jydebjerg ugentlig telefontid, hvor hun kan svare på spørgsmål, og man kan booke en tid til et fysisk møde eller telefonmøde.

Der er telefontid hver onsdag mellem klokken 10.00 og 13.00. Dog ikke ved ferie.

Du kan ringe til Camilla på telefonnummer 23 74 11 97.

Det kan borgerrådgiveren gøre for dig

  • Hjælpe dig, hvis du er utilfreds med den behandling, du har fået i Herlev Kommune
     
  • Hjælpe med at genskabe dialogen med kommunen, hvis sagen er gået i hårdknude
     
  • Hjælpe dig med at finde vej i systemet, fx med at forstå et brev eller en afgørelse og med at finde vej i den kommunale organisation
     
  • Hjælpe dig med at forstå din sag og vejlede dig om dine rettigheder
     
  • Vejlede dig, hvis du vil klage
     
  • Tilbyde mægling i sager, hvor dette antages at kunne løse konflikter mellem dig og kommunen
     
  • Viderebringe dine forslag til forbedring af kommunens borgerbetjening og sagsbehandling

Det kan borgerrådgiveren ikke

  • Behandle sager og træffe afgørelser. Hun kan ikke blive din sagsbehandler, bisidder eller repræsentere dig i din sag hos kommunen
     
  • Ændre på indholdet i afgørelser, der er truffet (afslag, bevillinger, forbud, tilladelser m.v.)
     
  • Behandle klager over forhold, som diverse klageinstanser tager sig af, eller sager som er indbragt for det kommunale tilsyn, Folketingets Ombudsmand eller domstolene
     
  • Behandle klager over det serviceniveau, der er vedtaget af kommunalbestyrelsen, eller over forhold, som kommunalbestyrelsen har behandlet og taget stilling til
     
  • Behandle klager, der vedrører ansættelsesforhold i kommunen
     
  • Borgerrådgiveren behandler normalt ikke sager, der er afsluttet for mere end et år siden